Typografische regels

Dacht u dat het zetten van teksten eenvoudig was? Niets is minder waar. Met een slecht gezette tekst slaat u de bal mis. De lezer wordt afgeleid en haakt af. Uw boodschap komt niet aan. De vormgeving bepaalt of de boodschap goed overkomt. Hiervoor gelden heel wat regels. Onze infograficus kent het klappen van de zweep. Hij heeft een klassieke opleiding achter de rug en volgt regelmatig gespecialiseerde cursussen om bij te blijven.

Punten en komma’s

Het begint al bij de interpunctie. Spaties mogen niet te groot of te klein zijn en mogen niet op de verkeerde plaats staan. Deze regels verschillen zelfs van taal tot taal. In het Frans wordt bijvoorbeeld een spatie voor een puntkomma, dubbelepunt, vraagteken en uitroepteken gezet terwijl dat in de meeste andere talen niet het geval is. Gewoonlijk staat er geen spatie voor de leestekens. De aanhalingstekens verschillen ook van taal tot taal. Het Nederlands en het Engels verkiezen dubbele hoge aanhalingstekens voor citaten. In het Duits begint een citaat met lage dubbele aanhalingstekens en eindigt het met hoge. In Franse teksten zien we dan weer guillemets, die worden voorgesteld als twee in elkaar geschoven chevrons. Met deze voorbeeldjes hebben we nog maar een tipje van de sluier opgelicht.

Het doel primeert

De typografische regels zijn best ingewikkeld. Onze infograficus past de regels correct toe volgens het boekje, maar ook dit is grafisch niet altijd de beste oplossing. Het doel bepaalt uiteindelijk de definitieve vormgeving. In een titel is het misschien visueel evenwichtiger om toch een spatie te zetten terwijl die er volgens de typografische regels voor het zetten van teksten niet zou mogen staan. De zetter moet dus heel wat factoren tegen elkaar afwegen en de beste keuzes maken om het doel van de boodschap te bereiken.

Artistiek en efficiënt

Onze infograficus verstaat de kunst om uw boodschap duidelijk, maar ook esthetisch voor te stellen. Een advertentie die goed oogt, trekt de aandacht. Als de tekst duidelijk is gezet, wordt hij ook gelezen. De boodschap is aangekomen. Dan is het werk geslaagd. Het artistieke en efficiënte zetwerk van ons grafisch bureau bereikt zijn doel.